| 
 Handleiding 
              Armoede Live!Tips en aanwijzingen bij het gebruik  van de film, website en boek. Klik hier om de handleiding te downloaden.
 Deze handleiding is gemaakt  voor het gebruik van de film van Armoede Live! in de praktijk.Met dank aan de  inbreng van de deelnemers aan de werkgroepen Armoede Live! die gehouden zijn op  de Alliantiedagen 2008.
 
               
                |  |  |  |   
                |  | Gebruik van de filmDe film is  nadrukkelijk een KIJKfilm. Het gaat erom wat mensen zien. Het geeft een  alledaags beeld van armoede in een rijk land. Dat zit in details. De details en  de gedachten van mensen daarover zijn het vertrekpunt voor de discussie.
 Kondig een ‘waarschuwing’  aan voor het starten van de film. Waarschuw mensen dat de bedoeling is dat ze  kijken en hun eigen gedachten vormen. De film geeft daar ook de tijd voor. Het  is geen film van snel zappende beelden, het is een film om te ZIEN. De film is  bedoeld als aanzet voor een uitwisseling en discussie.Doel van de  film is NIET dat armoede uitgelegd wordt. NIET dat de film ‘mooi’ moet zijn.  NIET dat het als een tussendoortje of als opvulling in een pauze gebruikt  wordt. Draai hem dan NIET.
 De film zal  ALTIJD gevolgd moeten worden door een gesprek erover.Startvragen  zijn: Wat heb je gezien? Wat viel je op? Waardoor werd je geraakt? Welk beeld  spreekt je het meest aan?
 
 
 
 |  |  
 
 Ervaringen van kijkersIn de  werkgroepen is gepraat over de film. Om een idee te geven van de reacties die  te voorschijn kunnen komen, een paar impressies:
 
              De  film geeft het leven in armoede weer zoals het is (zeggen de  ervaringsdeskundigen). Sommigen vinden het te ‘zwaar’, anderen nog niet zwaar  genoeg. Soms geven mensen aan wat zij gefilmd zouden hebben.  
              Reactie:  de mensen hebben wel een hond of ze roken. Daarin zit een ‘oordeel’ van  kijkers: eigen schuld.  “Moeten ze maar  niet roken, een hond hebben, domme dingen doen.”  Deze reactie is prima om de discussie over  zelfbeschikking van uitkeringsgerechtigden te voeren. Niet direct verdedigen,  maar nieuwsgierig doorvragen waarom iemand dat vindt. Mogen mensen met een  uitkering een hond hebben? Of roken? Wat betekent die ‘kostenpost’ voor mensen? 
              Reactie:  als het een rommeltje in je huis is, is het ook een rommeltje in je hoofd (Elly).  Of, als je zo klust, dan zal je wel helemaal niks kunnen (Jan). Val mensen niet te snel af op grond van één beeld. Wees nieuwsgierig  naar de werkelijkheid die erachter steekt. Mensen zouden kijkers kunnen  doorvragen op: Waarom denkt u dat Jan zo trilt? (Hij gebruikt medicijnen tegen  een psychose). Of: Denkt u dat Elly de weg weet in die stapel en in haar  woning? (Ja, ze weet alles prima te vinden). Of algemener: kent u ook ‘rijke’  mensen die een rommeltje in huis hebben? 
              Verontwaardiging  over de werking van de schuldhulpverlening. Onbedoeld zijn er 2 fragmenten in  de film waarin duidelijk wordt dat de bewindvoering faalt. Wat betekent dat  voor mensen in de schuldhulpverlening?  
              Er  zijn geen kinderen in de film. Toelichting: er waren wel nog wel schoolgaande  kinderen bij 2 vrouwen, maar die wilden niet op de film. Uit respect voor hen  is dat achterwege gebleven. In het boek en de film is geprobeerd een divers  beeld van mensen in armoede te geven. 
              Er  is veel valse reclame, hoe kun je daar wijs uit worden?  
              Reacties  van migranten: hoe is dit mogelijk in Nederland??? 
              Reacties  van ouderen: ‘wij hadden vroeger pas armoede!’ . Dit nodigt uit tot een gesprek  over armoede in relatie tot je omgeving. Armoede is relatief en niet te  vergelijken met Braziliaanse sloppenwijken, Afrikaanse vluchtelingenkampen, oorlogsgebieden  etc. Zo ook niet met Nederland in en na de oorlog. Voor mensen die met heel weinig geld rond moeten komen is  het relativeren van hun situatie een dooddoener waar ze niets mee kunnen. Zij  moeten zich staande houden in deze rijke samenleving en deze tijd. 
 
 
 Hoe gebruik je de film bij een  bijeenkomst?Wees je  bewust waar je de film voor gebruikt. Wil je aan het eind van de bijeenkomst  nog iets specifieks aan de kaak stellen?
 De  debatwijzer kan je helpen.
 Wil je  vooral oplossingen voor mensen in armoede bedenken? Stap dan na  de discussie over de film zelf over op een vervolg thema: het gebruik van  voorzieningen of de wijze van dienst of hulpverlening. Hoe bereik je Jan of  Rianne?
 Wil je met  mensen praten over hun eigen omgang met geld?Ga dan in  op vragen als hoe mensen zelf omgaan met stijgende uitgaven, ondoorzichtige  contracten met mobieltjes of abonnementen.
 Wil je een  maatschappelijk probleem aankaarten?Kap  welles/nietes discussies af. Sommige standpunten liggen zover uit elkaar dat  dat de discussie niet ten goede komt. Kijk waar de overeenkomsten liggen waar  je wat uit kunt halen.Richt dan  je vragen specifiek op dat doel. Bijvoorbeeld, wat zijn de (alledaagse)  problemen die mensen in de schuldhulpverlening tegenkomen? Hoe werken  bewindvoerders?
 
 
 
 
 
 |